Hoe onderscheid ik me als coach

Er zijn al zoveel coaches: hoe zorg jij ervoor dat je opvalt?

Er zijn al zoveel coaches. Hoe kan ik er nu voor zorgen dat ze voor mij kiezen? Veel vrouwen die hun eigen bedrijf starten willen coach, trainer, therapeut of consultant worden. Hoewel het aanbod van coaches enorm is, is de vraag naar coaching ook groot. Hoe zorg je ervoor dat jij opvalt in deze overvolle markt?

Het begint met keuzes maken


De meeste startende coaches hebben geen duidelijk beeld van hun ideale klant. ‘Ik wil iedereen helpen en niemand buiten sluiten’. Vraag je af wie jij het beste kunt helpen en waarmee. Vaak helpt een blik naar binnen. Waarom ben jij coach geworden? Wat heb jij overwonnen? Wat is jouw missie, jouw why?

Als je kiest voor alle mannen en vrouwen tussen de 18 en 70 die niet lekker in hun vel zitten, dan heb je een probleem. Je richt je in dit geval op bijna iedereen en dat betekent dat niemand zich aangesproken voelt. Durf te kiezen voor een specifieke doelgroep en een specifiek probleem.

Dat heeft 2 voordelen:
  1. Je wordt super relevant voor deze klant
  2. Je kunt je ontwikkelen als expert.
Voorbeeldje; je hebt al jaren pijn in je rechterknie en besloten om je knie te laten vervangen door een kunstknie. Door wie laat jij je opereren? De arts die elke dag knie-operaties uitvoert of degene die ook wel eens een kaakingreep doet en voor een hernia operatie zijn hand niet omdraait.


Coach is een vrij beroep

Dat betekent dat na een coachopleiding (maar ook zonder opleiding) iedereen zich coach mag noemen. Maar dat wil nog niet zeggen dat je een goede coach bent. Dat word je pas al je veel kennis hebt opgedaan en vlieguren hebt gemaakt. Blijf altijd werken aan je ontwikkeling en wees helder in wat je kan en ook niet kan. Zorg dat je de best mogelijke coach wordt in jouw expertise en verwijs iemand door als je merkt dat jij die persoon niet kunt helpen.

Als jij zeker weet dat je coach wilt worden en een bloeiende praktijk, ga er dan voor. Besef dat het tijd kost en doorzettingsvermogen. Zorg voor een goed businessplan; kies voor een ideale klant en probleem, maak een doordacht aanbod en een ijzersterke marketingstrategie. Je bent er niet met een mooie website en inschrijving bij de Kamer van Koophandel. Investeer in jezelf en in je praktijk en geef het de tijd, dan gaat het jou ook lukken.

Wil jij starten als coach?
Zet vandaag nog de eerste stap. In mijn mini cursus Succesvol Starten, help ik je op weg. Je koopt hem hier voor maar 27,-.