Vrouwen ondernemen anders dan mannen

Wat zijn de grootste verschillen tussen mannen en vrouwen als het om ondernemen gaat?

1. Leeftijd

Waar mannen vaak al op jonge leeftijd kiezen voor het ondernemerschap geldt voor vrouwen dat zij vaak in hun tweede of derde carrière kiezen voor een eigen bedrijf. Veruit de meest vrouwelijke ondernemers starten na hun 40ste hun eerste bedrijf. Vaak een hele bewuste keuze: 

Nu is het mijn tijd en ga ik doen wat ik eigenlijk al zo lang wil.

2. Ondernemen naast je baan

Vaak is de start van het bedrijf als een tweede tak. Naast hun baan zetten vrouwen de eerste stappen in het ondernemerschap. Dat is ook waar vaak de spagaat ontstaat. Je bent én aan de slag voor je baas en je bent eigen baas. Als de inkomsten groeien uit het eigen bedrijf, zeggen vrouwen hun baan op. Maar vaak blijft het ook het kip en het ei. Niet de volledige focus kunnen leggen op je eigen bedrijf, zorgt er ook voor dat de groei er niet komt. Tegelijkertijd voel je je overbelast, zoveel ballen in de lucht te houden. Het vergt moed om je baan los te laten en het ondernemerschap zo de ruimte te geven om te gaan bloeien.

3. Eigen spaarpot

Vrouwen financieren hun bedrijf 9 van de 10 keer met eigen geld. De spaarpot wordt omgekeerd, de vertrekregeling bij de werkgever aangewend en als het moet dan een lening voor de start bij familie. Een financieringsaanvraag bij de bank komt niet zo veel voor. Omdat vrouwen investeren met hun eigen spaargeld, denken ze goed na waar ze het aan uitgeven en proberen risico’s zoveel mogelijk te vermijden. Dat wat je zelf kunt doen, doe je zelf. Je oude laptop kan nog wel even mee. Starten vanuit huis om zo kosten van de huur van een bedrijfspand uit te sparen zijn onder vrouwelijke ondernemers gemeengoed.

4. Bijdragen aan een betere wereld

Vrouwen worden vaker aangedreven door hun missie en willen van betekenis zijn voor hun omgeving. Het inkomen dat zij uit hun bedrijf halen, komt ten goede aan hun gezin. Vrouwen die goed verdienen, gaan van hun eerste winst niet naar de juwelier om een Rolex te halen maar maken daar veel liever hun omgeving blij mee. Eindelijk een mooie nieuwe fiets voor jouw zoon of dochter die naar de middelbare school gaat. Een gezinsvakantie, dat is waar zij voor gaan.

Ook willen vrouwen van betekenis zijn in wat zij ondernemen, de wereld een stukje mooier maken. Er zijn niet voor niets zoveel vrouwelijke coaches.


5. Kritisch op zichzelf

Willen mannelijke ondernemers nog wel eens naar de omgeving wijzen, als het misgaat in hun bedrijf. Vrouwen betrekken het op zichzelf. We zijn streng voor onszelf en geven onszelf makkelijk de schuld. Ik heb het niet goed gedaan en daarom is het mis gelopen. Vrouwen stellen hoge eisen aan zichzelf, het moet helemaal perfect zijn voordat zij naar buiten durven te komen met hun product of dienst. Waar mannen brutaler zijn en minder van zichzelf vragen, zijn vrouwen daarin meer bescheiden en zitten zichzelf soms in de weg. Wie kent de gedachtes niet: ‘ben ik wel goed genoeg’, ‘zitten ze wel op mij te wachten?’.

6. Kwetsbaar opstellen

Vrouwen vragen makkelijker om hulp dan hun mannelijke collega’s. Ze durven zich kwetsbaar op te stellen. Zoeken vakgenoten op, wisselen ervaringen uit en vragen hoe een ander het doet. Ze zijn niet zo bang om ‘af te gaan’ zoals mannen dat wel hebben. Als je makkelijk om hulp vraagt, kun je niet alleen jezelf en je bedrijf sneller ontwikkelen en laten groeien, het maakt het ondernemerschap ook leuker. De meesten van ons kiezen voor het ZZP’schap en dat kan best eenzaam zijn. Door actief te verbinden en anderen te betrekken bij je bedrijf, heb je minder het gevoel er ‘alleen voor te staan’.

Aan de slag met jouw eigen bedrijf?

Kun jij hulp gebruiken bij het in de wereld zetten van jouw plannen? Is jouw tijd nu en wil je starten met je bedrijf maar weet je niet waar je moet beginnen? Meld je dan hier aan voor de eerst volgende Masterclass Van Baan naar Bedrijf.