Leren nee zeggen voor een ja van je top klant
16 mei 2023 

Leren nee zeggen voor een ja van je top klant


In de startfase van je bedrijf kan het zo verleidelijk zijn om ‘ja’ te zeggen tegen elke klant die om de hoek komt kijken.


Je kan de omzet zo goed gebruiken en wilt meters maken.


Maar het in zee gaan met de ‘verkeerde’ klanten kost je uiteindelijk vaak meer dan het je oplevert. De kans is groot dat je het nooit goed doet voor deze klant en je zelf leeg loopt in je energie.


Het is dus belangrijk om ‘nee’ te zeggen tegen de verkeerde klanten en ‘ja’ tegen de juiste klanten. Hier geef ik je 4 tips om je op weg te helpen.


1.     Identificeer je ideale klant

Als je niet weet voor wie je er bent, is de kans groot dat je met de verkeerde klant in zee gaat. Stel je zelf vragen als: wie kan ik het beste helpen, waar word ik blij van, welk probleem past goed bij de dienst of het product dat ik wil aanbieden en waar zitten deze klanten (geografisch, demografisch) en in welke fase van hun leven zijn ze.


2.     Durf selectief te zijn

Als je scherp in beeld hebt, wie je ideale klant is kun je potentiele klanten langs jouw meetlat leggen. Past iemand in het plaatje of niet? In het laatste geval kan het zijn dat je alsnog in zee gaat met deze klant als je weet en voelt ik kan hem of haar helpen. Maar ‘nee’ zeggen is ook een optie. Bang als we zijn om af te wijzen, is dat soms even slikken. Klanten waarderen het vaak juist als je eerlijk bent en zegt ik ben niet de juiste persoon om je te helpen. Het is helemaal mooi als je deze klant kan door verwijzen naar iemand in je netwerk die beter past.


3.    Wees duidelijk in je communicatie

Als je weet voor wie je er bent met welk probleem, laat dat dan zien in je communicatie. Werk bijvoorbeeld je LinkedIn profiel bij en schrijf deze naar je ideale klant. Wie is hij of zij en wat kan jij voor hem of haar betekenen. Vermijd vaagheden of algemeenheden. Wees duidelijk en prikkelend. Daarmee trek je de aandacht van……precies jouw ideale klant.


4.     Heb vertrouwen

Natuurlijk wil je zo snel mogelijk up en running zijn met je bedrijf en zo veel mogelijk klanten binnenhalen. Maar besef dat wanneer je in een vroeg stadium gaat werken met de verkeerde klanten, je al snel leeg loopt in energie en je met hen ook niet de resultaten gaat boeken die je met je A klant wel kunt bereiken. Heb vertrouwen dat jouw ideale klant echt wel op je pad gaat komen. Maar je zult eerst moeten zaaien voordat je kunt gaan oogsten. Blijf consistent communiceren, zoek het contact op met je ideale klant en bouw langzaam maar zeker een sterk fundament voor jouw bedrijf.


In het traject ‘Van Baan naar Bedrijf’ bouw je dat stevige fundament voor jouw bedrijf. Je weet precies wie je ideale klant is en hoe je hem of haar aan kunt trekken. Wil je weten of dit traject voor jou geschikt is, boek dan hier een wake-up call. Ik help je graag op weg op jouw ondernemerspad.

Over de schrijver
Reactie plaatsen
Leren nee zeggen voor een ja van je top klant
16 mei 2023 

Leren nee zeggen voor een ja van je top klant


In de startfase van je bedrijf kan het zo verleidelijk zijn om ‘ja’ te zeggen tegen elke klant die om de hoek komt kijken.


Je kan de omzet zo goed gebruiken en wilt meters maken.


Maar het in zee gaan met de ‘verkeerde’ klanten kost je uiteindelijk vaak meer dan het je oplevert. De kans is groot dat je het nooit goed doet voor deze klant en je zelf leeg loopt in je energie.


Het is dus belangrijk om ‘nee’ te zeggen tegen de verkeerde klanten en ‘ja’ tegen de juiste klanten. Hier geef ik je 4 tips om je op weg te helpen.


1.     Identificeer je ideale klant

Als je niet weet voor wie je er bent, is de kans groot dat je met de verkeerde klant in zee gaat. Stel je zelf vragen als: wie kan ik het beste helpen, waar word ik blij van, welk probleem past goed bij de dienst of het product dat ik wil aanbieden en waar zitten deze klanten (geografisch, demografisch) en in welke fase van hun leven zijn ze.


2.     Durf selectief te zijn

Als je scherp in beeld hebt, wie je ideale klant is kun je potentiele klanten langs jouw meetlat leggen. Past iemand in het plaatje of niet? In het laatste geval kan het zijn dat je alsnog in zee gaat met deze klant als je weet en voelt ik kan hem of haar helpen. Maar ‘nee’ zeggen is ook een optie. Bang als we zijn om af te wijzen, is dat soms even slikken. Klanten waarderen het vaak juist als je eerlijk bent en zegt ik ben niet de juiste persoon om je te helpen. Het is helemaal mooi als je deze klant kan door verwijzen naar iemand in je netwerk die beter past.


3.    Wees duidelijk in je communicatie

Als je weet voor wie je er bent met welk probleem, laat dat dan zien in je communicatie. Werk bijvoorbeeld je LinkedIn profiel bij en schrijf deze naar je ideale klant. Wie is hij of zij en wat kan jij voor hem of haar betekenen. Vermijd vaagheden of algemeenheden. Wees duidelijk en prikkelend. Daarmee trek je de aandacht van……precies jouw ideale klant.


4.     Heb vertrouwen

Natuurlijk wil je zo snel mogelijk up en running zijn met je bedrijf en zo veel mogelijk klanten binnenhalen. Maar besef dat wanneer je in een vroeg stadium gaat werken met de verkeerde klanten, je al snel leeg loopt in energie en je met hen ook niet de resultaten gaat boeken die je met je A klant wel kunt bereiken. Heb vertrouwen dat jouw ideale klant echt wel op je pad gaat komen. Maar je zult eerst moeten zaaien voordat je kunt gaan oogsten. Blijf consistent communiceren, zoek het contact op met je ideale klant en bouw langzaam maar zeker een sterk fundament voor jouw bedrijf.


In het traject ‘Van Baan naar Bedrijf’ bouw je dat stevige fundament voor jouw bedrijf. Je weet precies wie je ideale klant is en hoe je hem of haar aan kunt trekken. Wil je weten of dit traject voor jou geschikt is, boek dan hier een wake-up call. Ik help je graag op weg op jouw ondernemerspad.

Over de schrijver
Reactie plaatsen