Je eerste klant is dichterbij dan je denkt
17 mei 2023 

Je eerste klant is dichterbij dan je denkt

Als je net start met je bedrijf is het vinden van je eerste klant vaak spannend en stressvol. Soms zelfs zo spannend dat je er maar helemaal niet aan begint. Zonde want jouw eerste klant is dichterbij dan je denkt.


De eerste klanten komen vaak uit je eigen netwerk. Je start waarschijnlijk niet voor niks met je bedrijf. Veel vrouwen gaan ondernemen in het vak waar zij uit komen of starten een business waarmee zij in een behoefte voorzien die zij zelf hebben gevoeld maar waar geen aanbod voor is. De muur waar je op je werk tegen aanloopt, ontevredenheid over bestaande oplossingen, ervaring die jij hebt opgebouwd zijn allemaal input voor het ontwikkelen van een product of dienst waar je klant wél op zit te wachten.

Hoe kun je jouw netwerk benutten om je eerste klant(en) te krijgen.

Hier geef ik je 5 tips.

1.    Spread the word

Deel je plannen met je familie, vrienden en (oud) collega’s. Vertel wat je wilt gaan ondernemen, wat je idee daarbij is en wat je graag wilt bereiken. Niet met die zuurpruim die alleen maar beren op de weg ziet maar met jouw cheerleaders. Natuurlijk mogen ze je van eerlijke feedback voorzien, graag zelfs. Maar zij zijn jouw ambassadeurs en misschien wel je eerste klant.


2.    Schakel je professionele netwerk in

Duik je zakelijke netwerk in. Zijn er oud collega’s, werkgevers of klanten met wie je in gesprek wilt? Stuur ze een berichtje, mail of nog beter bel ze op. Je zult er van staan te kijken hoe leuk mensen reageren als je ze belt en oprecht geinteresseerd bent.


3.    Bezoek netwerk bijeenkomsten

Wat zijn de plekken waar jouw potentiele klanten bij elkaar komen? Woon netwerk of branche bijeenkomsten bij. Bezoek een beurs of seminar. Niet alleen goed voor je contacten maar ook om uit je comfortzone te komen, in gesprek te gaan en te vertellen over je bedrijf. Je krijgt direct feedback door de vragen die gesteld worden en wie weet kun je een afspraak maken voor nadere kennismaking.


4.    Maak gebruik van LinkedIn

LinkedIn is een geweldig platform om potentiële klanten te vinden en je netwerk uit te breiden. Maak in je profielbeschrijving duidelijk voor wie je er bent met welke oplossing. Ga interessante connecties leggen, deel berichten en artikelen over jouw expertise en wees actief ook in het reageren op andere posts. Het is een ‘sociaal’ netwerk.


5.    Vraag om aanbevelingen

Vraag je eerste klanten om een aanbeveling. Je kunt hen ook jouw product of dienst laten testen (met een korting) in ruil voor een recensie. Niets werkt zo goed als ‘social proof’. Check jezelf maar eens als je googelt voor een product of dienst. Je wilt graag weten hoe anderen het beoordelen. Bouw positieve ervaringen op en deel die op Google bij je bedrijfsprofiel. Vindt Google leuk en daarmee scoor je ook weer hoger in de zoekresultaten. Gebruik ze voor je website en vraag ook om op LinkedIn een aanbeveling te schrijven. En heb je een klant goed geholpen, vraag hem of haar of zij iemand weet die jouw product of dienst ook goed kan gebruiken.


Tijd voor een wake-up call?

In het traject Van Baan naar Bedrijf maken we jouw aanbod en aanvalsplan helemaal op maat. Je haalt in dit persoonlijke coachingstraject gegarandeerd je eerste klant binnen. Meer weten? Boek hier je wake-up call.

Over de schrijver
Reactie plaatsen
Je eerste klant is dichterbij dan je denkt
17 mei 2023 

Je eerste klant is dichterbij dan je denkt

Als je net start met je bedrijf is het vinden van je eerste klant vaak spannend en stressvol. Soms zelfs zo spannend dat je er maar helemaal niet aan begint. Zonde want jouw eerste klant is dichterbij dan je denkt.


De eerste klanten komen vaak uit je eigen netwerk. Je start waarschijnlijk niet voor niks met je bedrijf. Veel vrouwen gaan ondernemen in het vak waar zij uit komen of starten een business waarmee zij in een behoefte voorzien die zij zelf hebben gevoeld maar waar geen aanbod voor is. De muur waar je op je werk tegen aanloopt, ontevredenheid over bestaande oplossingen, ervaring die jij hebt opgebouwd zijn allemaal input voor het ontwikkelen van een product of dienst waar je klant wél op zit te wachten.

Hoe kun je jouw netwerk benutten om je eerste klant(en) te krijgen.

Hier geef ik je 5 tips.

1.    Spread the word

Deel je plannen met je familie, vrienden en (oud) collega’s. Vertel wat je wilt gaan ondernemen, wat je idee daarbij is en wat je graag wilt bereiken. Niet met die zuurpruim die alleen maar beren op de weg ziet maar met jouw cheerleaders. Natuurlijk mogen ze je van eerlijke feedback voorzien, graag zelfs. Maar zij zijn jouw ambassadeurs en misschien wel je eerste klant.


2.    Schakel je professionele netwerk in

Duik je zakelijke netwerk in. Zijn er oud collega’s, werkgevers of klanten met wie je in gesprek wilt? Stuur ze een berichtje, mail of nog beter bel ze op. Je zult er van staan te kijken hoe leuk mensen reageren als je ze belt en oprecht geinteresseerd bent.


3.    Bezoek netwerk bijeenkomsten

Wat zijn de plekken waar jouw potentiele klanten bij elkaar komen? Woon netwerk of branche bijeenkomsten bij. Bezoek een beurs of seminar. Niet alleen goed voor je contacten maar ook om uit je comfortzone te komen, in gesprek te gaan en te vertellen over je bedrijf. Je krijgt direct feedback door de vragen die gesteld worden en wie weet kun je een afspraak maken voor nadere kennismaking.


4.    Maak gebruik van LinkedIn

LinkedIn is een geweldig platform om potentiële klanten te vinden en je netwerk uit te breiden. Maak in je profielbeschrijving duidelijk voor wie je er bent met welke oplossing. Ga interessante connecties leggen, deel berichten en artikelen over jouw expertise en wees actief ook in het reageren op andere posts. Het is een ‘sociaal’ netwerk.


5.    Vraag om aanbevelingen

Vraag je eerste klanten om een aanbeveling. Je kunt hen ook jouw product of dienst laten testen (met een korting) in ruil voor een recensie. Niets werkt zo goed als ‘social proof’. Check jezelf maar eens als je googelt voor een product of dienst. Je wilt graag weten hoe anderen het beoordelen. Bouw positieve ervaringen op en deel die op Google bij je bedrijfsprofiel. Vindt Google leuk en daarmee scoor je ook weer hoger in de zoekresultaten. Gebruik ze voor je website en vraag ook om op LinkedIn een aanbeveling te schrijven. En heb je een klant goed geholpen, vraag hem of haar of zij iemand weet die jouw product of dienst ook goed kan gebruiken.


Tijd voor een wake-up call?

In het traject Van Baan naar Bedrijf maken we jouw aanbod en aanvalsplan helemaal op maat. Je haalt in dit persoonlijke coachingstraject gegarandeerd je eerste klant binnen. Meer weten? Boek hier je wake-up call.

Over de schrijver
Reactie plaatsen